Ce se întâmplă dacă mănânci seara și care sunt efectele?

Mesele servite seara târziu sau după miezul nopții pot dăuna grav sănătății dumneavoastră. 

Motivele pentru care oamenii sunt ispitiți să mănânce seara târziu diferă de la om la om. Pot fi orele târzii când ne întoarcem de la serviciu, poate fi vizionarea unui film înainte de culcare cu un castron plin de popcorn în brațe sau, pur și simplu, oamenii simt nevoia să mănânce pentru a rămâne fresh într-o noapte de studiu intens. De-a lungul timpului, știința a dovedit constant că aceste obiceiuri sunt nesănătoase.

De ce nu este indicat să mănânci noaptea?

Corpul uman are un ritm circadian, un ciclu de 24 de ore care afectează totul, de la nivelul energetic și metabolism, până la modul în care funcționează organele noastre. Avem grijă să fim
treji și să mâncăm în timpul zilei și să dormim noaptea.

Dar, dacă ne modificăm ritmul natural, cum ar fi turele de noapte, fiind expuși la lumină noaptea sau mâncând noaptea (în special mâncarea de tip ”junk food”), acesta poate interfera cu funcția circadiană normală. Astfel, în organismul nostru pot apărea o serie de schimbări negative mai ales atunci când mâncăm noaptea.

Șase efecte negative asupra sănătății

University Health News (UHN), una dintre principalele surse de știri, sfaturi și informații despre sănătate provenind de la unele dintre cele mai respectate școli medicale, spitale și centre de sănătate din Statele Unite ale Americii, a întocmit o listă cu câteva efecte negative pe care le poate avea o alimentație la ore nepotrivite. Iată care sunt acestea:

1. Alterarea funcției hormonale. Dacă mâncăm noaptea se modifică nivelurile de insulină, glucagon și leptină.

2. Inflamaţie. Când oamenii mănâncă mai mult, markerii ficatului sunt mai mari. Potrivit unui studiu recent, pentru fiecare creștere de 10% în proporția de calorii totale consumate între ora 17:00 și miezul nopții, a existat o creștere de 3% a proteinei C-Reactive, un marker major al inflamației în organism.

3. Deficiențe în reglarea zahărului din sânge. Corpul nostru are capacitatea de a folosi insulina pentru a controla modificările glicemiei pe parcursul zilei și este cel mai puțin eficient noaptea. Nivelul de glucoză după mese este cel mai ridicat atunci când mesele sunt consumate seara târziu. Muncitorii în schimburi arată o scădere a controlului zahărului din sânge când mănâncă alimente noaptea. Cercetătorii sugerează evitarea mesei cu un indice glicemic ridicat seara pentru a evita efectele negative și riscul crescut de boală asociat cu un nivel ridicat al zahărului în sânge.

4. Creșterea în greutate. Studiile efectuate pe oameni au arătat că, atunci când consumăm o porție semnificativă de alimente seara, avem mai multe șanse să devenim obezi. O cauză poate fi faptul că în țesuturile noastre grase există elemente de reglementare pentru ceasul circadian, iar perturbarea acestor elemente poate duce la deteriorarea depozitării grăsimilor. Mâncatul noaptea poate determina, de asemenea, o creștere a cantității totale de mâncare pe care o consumi în fiecare zi, ceea ce duce la creșterea excesivă în greutate.

5. Trigliceride crescute și colesterol. Nesincronizarea consumului de alimente cu ritmul nostru circadian poate afecta modul în care organismul metabolizează lipidele. Acest lucru poate duce la creșterea nivelului de trigliceride și colesterol.

6. Memorie afectată. Cercetări recente sugerează că memoria noastră poate fi afectată dacă mâncăm noaptea. Cercetătorii au descoperit că șoarecii care au fost hrăniți în perioada în care ar fi trebuit să doarmă au avut deficite de învățare și de memorie.

Minimizarea alimentației nocturne

Pentru a evita efectele negative ale alimentației nocturne, mâncați cina cât mai devreme seara, în funcâie de cum vă permite programul. Dacă vi se face foame mai târziu și simțiți nevoia de o gustare, alegeți o gustare mică, bogată în proteine, precum nucile, nu alimente bogate în carbohidrați. Evitați mesele mari înainte cu câteva ore de culcare.

Dacă trebuie să fiți treaz noaptea, cum este în cazul turelor de lucru, încercați să mâncați la ore cât mai apropiate de orele obișnuite de masă.

Share Button

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *