4 principii pentru o alimentație sănătoasă

De-a lungul istoriei, subnutriţia şi bolile carenţiale au reprezentat o problemă pentru populaţia planetei noastre. Astăzi însă ne confruntăm în principal cu supraalimentaţia. Aceasta este cauza apariţiei anumitor boli numite de specialişti „boli ale civilizaţiei”, între care se numără obezitatea, diabetul zaharat şi ateroscleroza. Un factor extrem de important al stilului de viaţă este alimentaţia. De alegerile în acest domeniu depinde de cele mai multe ori sănătatea fiecăruia.

Atunci când realizăm că lucrurile nu stau bine în ceea ce priveşte alimentaţia noastră, suntem deodată copleşiţi de schimbările numeroase pe care trebuie să le facem. Dar având în vedere 4 principii simple, putem să ne îmbunătăţim stilul de viaţă şi implicit calitatea vieţii:

1. Varietatea. Trebuie să alegem un meniu diversificat, care să includă o gamă largă de alimente consumate la fiecare masă. Nu există niciun aliment care să conţină toţi factorii nutritivi în cantitatea de care avem nevoie. Iată de ce se recomandă combinarea lor. Atenţie însă: diversitatea nu presupune meniuri sofisticate cu multe feluri de mâncare. Varietatea poate fi realizată prin alegerea unor alimente care să difere de la o masă la alta.

2. Calitatea. Alimentele trebuie să asigure factorii nutritivi esenţiali. Se recomandă ultilizarea cerealelor integrale şi a produselor de panificaţie din făină integrală şi evitarea produselor rafinate. Se preferă alegerea laptelui şi a lactatelor degresate. De asemenea, în locul produselor cu adaos de zahăr şi de grăsimi rafinate putem folosi fructe şi seminţe oleaginoase.

3. Moderaţia. Este bine să consumăm alimente care asigură nevoile energetice ale organismului, dar cu moderaţie. În stabilirea cantităţii de hrană trebuie să ţinem cont de vârstă, activitatea profesională, anotimp, starea de sănătate sau boală etc. Persoanele care muncesc mai mult sau în condiţii mai grele, ca de exemplu în frig, au nevoie de mai multe calorii. Să nu uităm însă că nevoile calorice scad odată cu înaintarea în vârstă şi sunt mai reduse la cei cu ocupaţii sedentare.

4. Evitarea. Produsele care stau în capul listei sunt alcoolul, cafeaua, chiar unele sucuri din comerţ. Câteva dezavantaje ale alcoolului sunt date de împiedicarea bunei funcţionări a creierului, reducerea lucidităţii, afectarea percepţiei, memoriei şi a timpului de reacţie reflexă. Cofeina prezentă în cafea duce la creşterea tensiunii arteriale, reprezintă una dintre cauzele insomniei, dă dependenţă şi poate cauza sevraj. În ceea ce priveşte sucurile cu un conţinut ridicat de zahăr, ele pot duce la afecţiuni ale ficatului şi deshidratare, prezintă o cantitate mare de calorii şi slăbesc oasele.

Schimările din alimentaţie, ca cele din oricare alt domeniu, nu sunt uşor de făcut. Ceea ce trebuie noi să înţelegem este că un pas oricât de mic în direcţia cea bună poate fi binefăcător. Fiecare aliment pe care îl scoatem sau îl introducem din/în alimentaţie ne poate ajuta să devenim mai sănătoşi. Ţine cont de aceste 4 principii şi vei putea observa tu însuţi diferenţa!

Share Button